Om oss

Teaterpiraterna -
Sundbybergs teater


Mia Hällberg startade Teaterpiraterna 1989


Glädjen och gemenskapen är viktiga, resan är målet men slutresultatet – mötet med publiken är det Mia Hällberg ser till att ensemblen strävar efter.


Ingenting är omöjligt och alla är välkomna. Många före detta Teaterpirater har gått vidare och utbildat sig till skådespelare, andra jobbar vidare med produktion efter produktion.


Teaterpiraterna kan alltså vara en skådespelares vagga, en annan människas andningshål och definitivt för alla – en förening där kreativiteten får växa.

Föreställningar

Sedan starten har Teaterpiraterna satt upp mängder av lokalrevyer,  dramer, varieritéer, farser, barn- och familjeföreställningar. Folk och rövare i Kamomilla stad, Prins Hatt under jorden, Den Fula Ankungen och Lucille, är några exempel.


2004 spelade vi En julsaga av Charles Dickens för fulla hus på Bristol.


Våren 2007 vände vi oss till en äldre publik med Hemmet av Kent Andersson och Bengt Bratt.


En av de största produktionerna, Momo – eller kampen om tiden engagerade mer än 30 personer i åldrarna 8-80 år. Den spelades för överfulla hus i cirkustält i Marabouparken i Sundbyberg.



Teaterpiraterna har även varit engagerade ute i landet med flera av våra föreställningar. Bl a med Våld av Sandro Key-Åberg och Målarna känner ingen längtan, av Dario Fo 2008.


Kurser och improvisation

Under 2009 arrangerade Teaterpiratena en barnteaterkurs som ledde till medverkande i våra 13 föreställningar av Momo – eller kampen om tiden. I samma syfte gav vi då också en danskurs för barn.


Det händer också att vi arrangerar helgkurser och kvällskurser i scenframställning, röstträning, improvisation, marknadsföring med mera.

Styrelsen


Fanny Häggström, ordförande

Åke Myr, kassör

Miriam Mesquine, sekreterare

Anna Persson, suppleant

Vår vision

Vi skall använda teaterscenens möjligheter för att:

Ge ensemblen och publiken en upplevelse som varar längre än bara till föreställningarnas ridåfall.


Vi skall använda teaterscenens möjligheter genom att:

Var och en får känna sin betydelse och delaktighet i det gemensamma arbetet.

Ge tillfälle för alla ”bakom” scenen att prova sitt eget bild-, form- och färgspråk (kostym & smink, dekor, ljus, koreograf etc.) i ett större sammanhang.

Ge skådespelarna möjlighet att tolka en roll och gestalta en annan person.

Framföra berättelser och plantera tankefrön hos publiken.


Vi skall använda teaterscenens möjligheter så att:

Vi höjer självförtroende och självkänsla även hos dem som inte har huvudroller, varken i pjäsen eller i livet.

Vi ökar individens tilltro till flera uttrycksformer än de språkliga/verbala.

Vi bidrar till en djupare förståelse för såväl andra människor som sig själv.

Tankefrön gror till tankar som annars kanske aldrig blivit tänkta alls.